Здоров'язберігаючі технології в роботі з молодшими школярами



Використання здоров’язбережувальних технологій в роботі з молодшими школярами





























Експрес-бюлетень















 








































Роботу по формування у школярів установки цінувати власне життя та здоров’я як найбільший дар потрібно розпочинати з дошкільного віку, а в навчальному закладі  з 1-го класу.

За словами В.О. Сухомлинського: «Турбота про здоров‘я дитини – найважливіша праця вчителя». Тому пряме покликання кожного вчителя початкових класів, починаючи з 1-го року навчання дитини в школі дбати про збереження та зміцнення здоров‘я учнів, застосовуючи здоров’язберігаючі технології на уроках та перервах. Ось деякі з них:



Технологія «Два каштанчики»

   На партах в учнів у коробочках постійно знаходяться по 5 маленьких каштанчиків. Їх використовують для масажу долонь.



Технологія «Масажні м’ячики»

  Звичайні м’ячі з шипами використовуються при роботі в парі. Діти  не просто масажують один одного, а й у цей час займаються перевіркою знань з таблиць додавання й віднімання, складу числа. Використовується не лише для закріплення математичних знань, а й для покращення кровообігу, стимуляції й релаксації груп м’язів.



Технологія «Каштанові мішечки»

   Це найкращий точковий масаж стопи. Звичайний мішечок з цупкої тканини, 20 на 20 см, в яких знаходяться до 50 каштанів. Використовується при вивченні геометричного матеріалу. Діти сідають на килимок здоров’я, під ноги кладуть мішечки і масажують стопи. Вчитель дає завдання: «Зробіть з мішечка трикутник», «Зробіть ромб».



Технологія «Чобіток Миколайчика»

  Яскравий чобіток з цупкої тканини  відповідного розміру, щоб міг вільно надіти й зняти будь-який учень класу. Ця вправа дуже ефективна після довготривалого сидіння. Учні, промовляючи примовку або скоромовку, обережно передають один одному «чобіток Миколайчика». Ноги підняті на 10 см над підлогою. Передаючи «чобіток» , важливо, щоб він не впав на підлогу. Під час виконання вправи напружуються м’язи живота, знімається напруга ніг, до того ж вноситься новизна  в навчальний процес.



Дотикотерапія «Гудзики Попелюшки»

  Використовуються нашиті на тканину ґудзики, різні за розміром, формою та фактурою, з яких складається певне зображення. Діти повинні із заплющеними очима відгадати, що зображено на тканині, вказати взаємне розташування предметів, порахувати кількість ґудзиків. Ця вправа розвиває дрібні м’язи пальців, кисті рук, координацію рухів, окомір, розширює просторові уявлення учнів. Також по килимках ходити ніжками, що масажує стопи ніг.



Технологія «Письмо з мішечками»

  Діти пишуть, тримаючи на голові мішечки з морською сіллю. Мішечки нагадують про правильну поставу, зміцнюють м’язи спини та шиї. Водночас морська сіль у мішечках оздоровлює органи дихання.



Технологія « Динамічна, стояча парта»

  Ця вправа діє протягом усього уроку:учні частину уроку проводять сидячи за власною партою, а частину-стоячи за динамічною партою. Діти самостійно роблять вибір щодо того, в якому положенні їм зручніше працювати.



 Використання порад китайських мудреців

    Ігри з пальцями досить доречно використовувати у початковій школі. Вони допомагають вчителю не тільки розвивати мовлення школярів та інтелектуальні здібності, а й зняти психічне навантаження, стануть у пригоді для створення робочого ритму впродовж дня. «Пальчикову гімнастику» використовують як додаткову паузу для відпочинку на уроках, на яких дітям доводиться багато писати.



Фітотерапія

  Діти швидко передають мішечок з лікарськими рослинами з рук в руки, при цьому виконують завдання вчителя :  Назвіть слова на букву «зе» та інші. Передаючи мішечок, діти вдихають запах лікарських трав.







Ігри на уроках

Здоров’я дитини неможливе без рухової активності, оскільки діти молодшого шкільного віку краще запам’ятовують програмовий матеріал, коли не тільки чують і бачать, а й відтворюють його за допомогою певних рухів. Пропонуємо ігри на основі методики «Навчання в русі» для використання на уроках в початкових класах.



Гра « Знаю»

  Діти, починаючи з першої парти, лічать уголос. Кожен учень по порядку встає (попередній сідає), називаючи наступне число. Замість числа «5» учень, на якого воно випадає, повинен сказати: «Знаю»,- і плеснути 5 разів у долоні. А наступний знову починає лічбу з одиниці і т. д. до наступного учня в класі. Число «5» можна замінити будь-яким іншим.



Гра з м’ячем

  Учитель вголос промовляє початок твердження, а учень, якому він кинув м’яч, має продовжити. Наприклад: «Якщо в правій руці паличок на 3 більше, ніж у лівій, то у лівій…» тощо. Цю гру можна використовувати під час вивчення таблиць додавання та віднімання, для перевірки нових правил.



Гра «Напиши цифру, букву»

  Учням пропонується завдання в повітрі написати певну цифру (букву) без допомоги рук (носом, плечима,вухом тощо).



Гра «Встав потрібний знак»

  На дошці записані приклади, рівності і нерівності. Діти за допомогою рухів руками ставлять знаки: «більше», «менше» чи «дорівнює», а також знаки «мінус» або «плюс».



Гра на знання геометричних фігур

  Учитель показує різні геометричні фігури, а діти плескають у долоні стільки разів, скільки у фігури сторін тощо.



Гра «Збирання врожаю овочів»

  У дітей на партах – зображення овочів. Учням пропонується дати відповіді на запитання: «Що виросло на городі? Як назвати це одним словом?»

  Далі потрібно зібрати урожай у кошики (у перший- зображення овочів, назви яких є двоскладові слова, у другий- трискладові). Діти виходять до дошки і кладуть свої малюнки по різних кошиках.



Гра «Поділи слова на склади»

  Учні об’єднуються у команди.На столі перед кожною командою лежать предметні малюнки. Діти ділять слова- назви зображених на них предметів на склади і підходять до схем, закріплених на різних стінах у різних кінцях класу.Біля кожної схеми лежать малюнки, за якими команди складають речення, визначаючи кількість слів у них. Перемагає та команда, яка швидше складе речення.



Гра «Спіймай своє слово»

  У дітей на партах лежать картки з написаними на них словами.

Учитель читає вголос невелике оповідання. Учень повинен встати, почувши своє слово, й одразу сісти. Гра спрямована на розвиток уваги, кмітливості.



Гра «Живі цифри»

  Учитель бере корони із цифрами. Відповівши правильно на запитання чи виконавши завдання вчителя, учень отримує корону з певною цифрою.

-          Як називається ця цифра?(1)

-          Що це за цифра? (4)

-          Плесніть у долоні ось стільки разів.(2)

-          Хто знає назву цієї цифри?(3)

-          Тупніть ніжками ось стільки разів.(5)

-          Раз, два, три- кожна цифро, оживи!

Учні одягають корони із цифрами і стають у ряд.

-          Цифри, слухай мій наказ:

Довго, цифри, не баріться ,

По порядку розберіться!

Учні шикуються в порядку зростання чисел.

-Цифра 3- крок уперед!

-З яких чисел складається число з? і т. д.



Гра « Передай слово сусідові»

  Діти переказують текст, за сигналом учителя (сплеск)  говорять:» Я передаю слово» (плескають у долоні).Продовжує інший учень. 



Гра « Так чи не так»

  Учитель читає речення, а учні відповідають: «Так-так» і кивають головою, якщо таке речення було в тексті, і «Тік-так- це не так», якщо такого речення не зустрічалось у тексті. Гра проводиться після самостійного опрацювання тексту учнями.



Гра «Не розірви ланцюжок»

  Діти подають один одному руку і, тримаючись так, складають речення. Наприклад:» Лимон- жовтий-лежить- на столі».



Гра «Показуха»

  На картці записані назви тварин. Учень показує їх пантомімою, а решта дітей мають відгадати і записати слова в зошит.



Гра «Річечка»

  Учні класу поділяються на два варіанти. Перший варіант готує запитання до тексту. Учні другого варіанту відповідають на запитання, пересідаючи з парти на парту.



Гра « Покажи казку»

  Учитель читає уривок казки, а діти показують її рухами, де це можливо.



Гра «Правильне твердження»

 Якщо твердження вчителя або учня правильне, діти піднімають руки вгору, якщо ні -  легко тупають ногами.

Вправи для очей



Очну гімнастика – комплекс спеціальних вправ для профілактики, збереження гостроти зору та зменшення напруги стомлених очей.

Комплекс вправ очної гімнастики відмінно тренує очний м’яз, покращуючи якість зору, зупиняє прогресуючу короткозорість або просто знімає втому. 



1. Не працювати є причина –  очам даємо відпочинок!

Мерщій рівнесенько сідаймо. Очима кліпать починаймо.

Навіщо кліпать? Така зарядка - вже краще бачать оченятка!



2.Роботу нашу знов кидаймо,

Подалі погляд направляймо.

Роздивившись те, що далі,

Знов поглянем на деталі.



3.Очима швидко обертаймо. Та головою не хитаймо.

Ліворуч – раз, два, три, чотири. Праворуч – стільки ж повторили.

По колу очі обертаймо. І все навколо розглядаймо.

Раз коло, два і три, чотири. Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали й по колу знов пообертали.



4.Раз, два, три! Очі догори!

На чотири, п’ять і шість треба міцно їх стулить.

Знову очі догори.  І рахуєм: раз, два, три!



5.Очі щоб відпочивали

Дивимося вліво-вправо.

Тоді кліпаєм очима.

І знову вправо-вліво.



6.Раз, два – Рівно голова!

Три, чотири, п’ять – Нумо очі закривать!

Шість, сім – Розплющують очки всі!

На вісім знов позакривали. Міцненько так їх потримали

Та й все спочатку розпочали.

П’ять разів отак зробили. За комп’ютер знову сіли.



Вправи для зняття втоми з очей



1. Вправи для зняття втоми очей, розслаблення зорової системи:

Запропонувати дитині подивитись праворуч, потім ліворуч, кожного разу повертаючи голову в тому ж напрямку, що й очі (але в жодному разі не навпаки).

2. Нехай дитина спробує розгойдувати тіло, голову та очі подібно до маятника. Очі при цьому мають бути заплющені, а очні яблука рухатися разом з головою.

3. Навчити дитину наслідувати ходу слона: зробити один крок правою ногою і хитнути тілом, повернути голову й очі вправо, а потім навпаки.

4. Запропонувати дитині уявити квадрат і поводити очима в напрямках:

вгору-вниз; зі сторони – в сторону; по діагоналі – з лівого верхнього кутка у правий нижній і назад; обвести очима сторони квадрата; напівколо біля верхньої сторони.

5. «Ведмедик хитається» - вправу виконують по 1-3 хвилини. Дитина має стояти розслаблено і переступати з однієї ноги на іншу, відриваючи п’яти від підлоги, злегка хитаючись, як це роблять ведмеді в зоопарку. Дивитися потрібно в напрямку носа, не зупиняючись поглядом на жодному з предме-тів, які потрапляють у поле зору. Під кінець кожного хитання можна м’яко моргати. 



Вправи

на покращення циркуляції крові в органі зору:

1. «Повороти пальців». 

Дитина має поставити вказівний палець однієї руки перед носом. М’яко повертаючи голову з одного боку в інший, намагатися дивитися не на палець, а повз нього. Буде здаватися, що пальчик рухається. Це відчуття посилиться, якщо повороти робити із закритими очима, щоб кінчик носа щоразу торкався пальця. Якщо дитині не вдається досягти ілюзії руху пальця, тоді нехай вона піднесе до носа долоню з широко розтуленими пальцями. Повертаючи голову, нехай дивиться крізь них, уявляючи, що перед нею парканчик. Пальці мають наче пропливати перед нею. Потрібно чергувати 3 повороти із закритими очима, 3 – з відкритими. Таких поворотів слід виконати 10-15. Необхідно стежити за рівним диханням.

2. Потрібно розмістити вказівний палець однієї із рук дитини на відстані 15 см від її правого ока. Нехай вона трошки повертає голову зі сторони в сторону, дивлячись перед собою. Має здаватися, що палець рухається. Ця вправа дещо легша за попередню і дає змогу швидше досягти ілюзії рухів пальця.

3. «Пишемо носом».

Запропонувати дітям із заплющеними очима виводити в повітрі носом, ніби олівцем, дуже великими буквами своє ім’я. Потім опустити голову, швидко покліпати очима.

4. «Заглянь за перешкоду».

Запропонувати дитині покласти свою розчепірену долоню перед обличчям.  Повертаючи голову і заглядати повз долоню то вправо, то вліво, уявляючи, що не голова рухається, а пальці бігають зі сторони в сторону перед очима. По закінченні слід покліпати, зробити пальмінг.

            5. Масаж для очей.

Запропонувати дитині масажувати трьома пальцями лоб, потім брови, скроні двома пальцями, знову трьома пальцями вилиці під очима, потім вказівним пальцем ніс, перенісся, вухо і поза вухом, шию ззаду.  Потім масажувати шкіру голови пальцями рук. Закрити очі і двома пальцями натиснути на верхню повіку обох очей. Зробити «китайські оченята», посміхнутися, покліпати очима.

6. «Їдемо в поїзді».

Повертати голову в швидкому темпі зі сторони в сторону, тобто створити собі «миготіння», як у вагоні поїзда. При цьому треба дивитись у вікно.

7. Запропонувати заплющити очі, потім широко відкрити їх. Повторити 10 разів. Зробити декілька глибоких вдихів та видихів і знову повторити вправу (5 циклів).



Вправи на тренування акомодаційних м’язів:



1. Запропонувати дітям заплющити очі, прикрити їх долонями та уявити чорне поле. Потім намалювати носом маленьку букву «о». Всередині неї – ще меншу, а всередині цієї – ще меншу і т.д., поки не вийде крапка. А посеред крапки поставити маленький значок «+». У центрі цього значка –  знову крапку, тільки ще меншого розміру. Якщо її проколоти голкою, навколо голки можна намалювати коло. В кінці вправи – покліпати очима.

2. Вправа «Мітка». Дана вправа рекомендується для дітей в окулярах

Дитина в призначених їй окулярах стає біля вікна на відстані 30 см. На склі на рівні очей дитини кріпиться «мітка» круглої форми (кольорова) діаметром 3-5 мм. Запропонувати дитині дивитьсь на цю мітку 2-3 секунди, Вдалині, на лінії погляду, що проходить через цю мітку, вона фіксує поглядом будь-який об’єкт. Почергово переводити погляд з мітки на склі на цей предмет. Вправа проводиться в перші два дні  - 5 хв., в інші дні – 7 хв. Виконується 2-3 рази в день.

3. Вправа «Сонечко».

Запропонувати дітям відвести напівзігнуту праву руку в бік. Повільно пересувати вказівний палець справа наліво і стежити за ним очима. Повторити 5-6 разів.



Вправи на укріплення окорухових м’язів:



1. Повільно переводити погляд від підлоги до стелі, не підіймаючи голови і не рухаючи тілом. Потім опустити очі вниз. Повторити 2-3 рази.

2. Переводити очі зі сторони в сторону, дивлячись якомога далі вліво, вправо. Голова і тіло нерухомі. Повторити 2-3 рази.

3. Вправа «Веселка».

За пропонувати дітям уявити веселку, обвести її спочатку справа наліво, потім навпаки. Уявити веселку перевернутою, знову обвести її очима. Поєднати дві веселки в коло, обвести його очима в одному напрямку, потім в другому. Рухи повинні бути м’які, повільні.

4. Вправа «Передай м’яча».

Вчити дітей передавати м’яча один одному в руки, стежачи за м’ячем очима.

5. Запропонувати дітям стежити очима за руками: (вправа виконується стоячи) відвести праву руку в сторону – подивитись на руку; потім – ліву руку. Така ж вправа виконується з іграшкою, м’ячем. Відставити ліву ногу в сторону – подивитись на носок, потім праву ногу.

6. Намагатися широко відкривати очі (1-2 сек.), потім заплющити (5-6 сек.). Повторити 4-6 разів.



Вправи на виконання кліпання:



Кліпання – рефлекторні рухи повік людини. Кліпати потрібно якомога частіше. Слід проводити такі вправи:

- закрити долонею праве око, а лівим безперервно кліпати. Потім навпаки;

- нехай дитина подивиться в дзеркало на своє праве очко і кліпне лівим оком. Потім подивиться на ліве око, а кліпне правим;

- перекидаючи з руки в руку м’ячик, потрібно кліпати при кожному торканні його руками;

- під час повільної прогулянки дитина на кожний зроблений крок кліпає очима, щоб здавалось. ніби земля рухається їй назустріч;

- кліпати по черзі з дитиною, невисоко підкидаючи догори м’ячик, стежачи за ним поглядом, переміщуючи голову за рухом очей;

- рахувати разом з дитиною з нерегулярними інтервалами і кліпати на кожний рахунок;

- кліпати на кожний вдих і видих.



Вправи для лікування міопії (короткозорості):



Голова нерухома. Рухаються лише очі. В простягнутій руці тримати олівець, рухати в праву, ліву сторону, вниз. Стежити очима.

Дитину поставити біля стіни великої кімнати, не повертаючи голову, вона має переводити погляд з правого верхнього кута кімнати в лівий нижній, з лівого верхнього – в правий нижній. Повторити 10 разів.

Упродовж 10 секунд дитина має дивитися на яскравий блискучий об’єкт (ялинкову прикрасу з фольги), потім кліпати очима. Далі заплющити очі, відпочити. Повторити 10 разів.

Широко розплющити очі, сильно примружити очі, заплющити очі. Повторити 10 разів.

Подивитись у вікно на дуже віддалений об’єкт та уважно розглядати його впродовж 10 секунд, потім перевести погляд на близький об’єкт. Повторити 10 разів.



Книги та посібники про здоров‘я та здоровий спосіб життя


Назва книги чи посібника
Автор
1.
«Моя система здоров‘я»
М.М.Амосов
2.
«Роздуми про здоров‘я»
М.М.Амосов
3.
«Про харчування та здоров‘я»
Микола Курдюмов
4.
 «Закони здоров'я» 
Гогулан Майя
5.
«10 секретів здоров‘я»
Адам Джексон
6.
«Зцілення людини»
Юрій Андрєєв
7.
«Зміцнення організму»
С.В. Баранова
8.
«100 днів для здоров‘я і довголіття»
Юдлав Ерик
9.
«Дихальна гімнастика А.Н.Стельникової»
М.Н. Щетінін
10.
«Ліки, які вас вбивають»
Л.Ж.Жалпанова
11.
«Ліки від старості»
М.Батінін
12.
«Режим дня»
Олег Торсунов
13.
«Мистецтво не старіти»
Томас Ханна
14.
«Про користь банних процедур і загартовування»
Ілля Пирогов
15.
«Ваше тіло просить води»
Берейдон Батмангхелідж
16.
«50 правил здорового харчування»
Г.С. Видревич
17.
«Вітаміни та мінерали»
Ерл Ліз
18.
«Домашній лікар»
В.Ф. Тулянкіна
19.
«Група крові та здоров‘я людини»
Д.Н.Стояновський
20.
«Щоб жити не хворіючи»
Надія Семенова
21.
«Здоров‘я судин.150 золотих рецептів»
Анастасія Савіна
22.
«Обери життя»
Ю.А.Соколов
23.
«Активне довголіття»
А.А.Микулін
24.
«Як оздоровити людину, медицину та суспільство»
С.А.Мезенцев
25.
Здоров‘я вашої дитини
Наталя Зотова
26.
Здоров‘я дитини: родинні обереги
С.М.Корнієнко


Немає коментарів:

Дописати коментар